boot

Nederland is een echt waterland. Zee. Meren. Rivieren. Veel van onze landgenoten zoeken dan ook regelmatig het water op. Voor de hobby of voor het werk. Het kopen van een boot is en blijft echter een spannende aangelegenheid. Of het nu gaat om een werkboot of een plezierjacht. Er kunnen altijd addertjes onder het gras zitten. Zeker wanneer het om een tweedehands exemplaar gaat. Om te voorkomen dat je een miskoop doet, delen wij in deze blog een paar tips. Veel plezierige kilometers gewenst!

1. De vraagprijs

Wie al langer in het circuit ronddobbert, zal zich om dit punt niet echt zorgen maken. Maar eens moet de eerste keer zijn. Wil jij jouw allereerste boot aanschaffen? Dan heb je vaak geen idee hoe duur die zouden moeten zijn. Probeer je enthousiasme echter te temperen en onderzoek op de vraagprijs reëel is. Doe dit door vergelijkbare schepen te bekijken.

2. De aanbieder

Onbetrouwbare handelpartners. Je komt ze overal tegen. Ze adverteren op Marktplaats en je vindt ze zelfs in het bedrijvenbestand van de KvK terug. Maar hoe weet je zeker dat je – bij de koop van jouw boot – de juiste treft? Dit doe je door je te verdiepen in de verkoper. Denk bijvoorbeeld aan Hasekamp Trading. Hoe lang is deze organisatie al actief? Welke producten verkoopt het nog meer? En wat zeggen de reviews op o.a. Facebook, Google of The Feedback Company?

3. De CIN-code

Bijna iedere boot heeft een eigen CIN-code. Je zou dit het beste kunnen vergelijken met het chassisnummer van een auto. Je vindt de code aan de stuurboordzijde van jouw watervaartuig. Op de spiegel om specifiek te zijn. Is deze niet aanwezig? Dan kan dit slecht nieuws betekenen.

4. Het bouwersplaatje

Naast de CIN-code is ieder boot – sinds juni 1998 – ook voorzien van een bouwersplaatje. Hierop staan onder andere de CE-markering, de CE-categorie, informatie over de bouwer, het maximaal aantal personen en het gewicht genoemd. Deze informatie is verplicht. Zorg ervoor dat deze aanwezig is en overeenkomt met de beloften van de verkoper.

5. De handleiding

Een boot is en blijft een gebruiksvoorwerp. Net zoals wasmachines en auto’s heeft het in de meeste gevallen een handleiding. Om goed gebruik van dit transportvoertuig te garanderen is het belangrijk dat deze aanwezig is.